بررسی ظرفیت ها و زمینه های لازم برای صادرات کالا از کرمانشاه به بنگلادش

ایرسا_ نشست فعالین اقتصادی کرمانشاه با سفیر بنگلادش و همچنین رایزن اقتصادی این کشور به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه و همچنین با حضور رئیس اتاق و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی کرمانشاه برگزار شد.


به گزارش ایرسا آنلاین، در ابتدای این نشست رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه فرصت‌های قابل توجهی هم در بخش تولید و تجارت و هم در حوزه سرمایه‌گذاری دارد، گفت: صنایع سیمان، پتروشیمی، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی و … از مهمترین پتانسیل‌های کرمانشاه است که بسیاری از این تولیدات صادرات محور هستند.

وی اظهار کرد: به علاوه کرمانشاه در آستانه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین است که با توجه به معافیت‌ها و مزیت‌هایی که این منطقه دارد فرصتی بسیار مغتنم برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به شمار می‌رود.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، وجود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با هر دو بخش مرکزی و اقلیم عراق نیز باعث شده کرمانشاه دروازه صادرات ایران به عراق باشد و در بلند مدت نیز می‌توان این صادرات را به کشورهای دیگر از طریق مسیر سوریه و دریای مدیترانه فراهم کند.

در ادامه این نشست عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز از بنگلادش به عنوان یکی از کشورهای دوست، برادر و مسلمان منطقه یاد کرد که می‌تواند مناسبات گسترده‌تری با ایران و خصوصا استان کرمانشاه داشته باشد و افزود: متاسفانه دو طرف شناخت کافی در حوزه اقتصادی از یکدیگر ندارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد شناخت از نیازها، فرصت‌ها، توانمندی‌ها و زمینه‌های همکاری اولین قدم برای گسترش روابط بین کرمانشاه و بنگلادش است، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطلاعات کاملی از ظرفیت‌ها و نیازهای بنگلادش در اختیار استان کرمانشاه قرار گیرد و ما نیز به صورت متقابل چنین اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد.

محمدی ابراز امیدواری کرد جمع‌بندی این اطلاعات ظرف مدت یک هفته انجام شود و یادآور شد: این اطلاعات زمینه‌ای برای تدوین یک برنامه عملیاتی برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو طرف است.

 این مسئول افزود: لازم است در گام بعدی و ظرف حداکثر یک ماه آینده نشست مشترکی بین سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کرمانشاه و بنگلادش برگزار شود. حتی می‌توان در صورت نیاز از قبل کمیته‌هایی برای اینکه بتوانیم در نشست اصلی نتایج بهتری بگیریم تشکیل دهیم.

وی در ادامه از مهمترین زمینه‌های همکاری دو طرف نیز یاد کرد و ادامه داد: ایران و کرمانشاه فرصتی مغتنم برای دسترسی به بازار کشورهای منطقه و همسایه هستند که بنگلادش باید از این فرصت استفاده کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو طرف و خصوصا حضور سرمایه‌گذاران بنگلادشی در کرمانشاه تاکید کرد.

محمدی از انرژی ارزان در ایران نیز به عنوان یکی دیگر از زمینه‌هایی یاد کرد که می‌تواند زمینه تعامل بیشتر کرمانشاه و بنگلادش را فراهم کند.

بازار خوب صادرات محصولات کشاورزی در بنگلادش
در ادامه ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود نیز از این محصول به عنوان یکی از مرغوب‌ترین نخودهای ایران و حتی دنیا یاد کرد که اکنون به بسیاری از کشورها صادر می شود.

وی ادامه داد: بنگلادش نیز می‌تواند بازار خوبی برای نخود تولیدی کرمانشاه باشد.

مرادی خاطرنشان کرد: در زمینه سایر محصولات کشاورزی از جمله پیاز، سیب زمینی و … نیز ظرفیت های صادراتی قابل توجهی داریم.

منجورول کریم‌خان چودری سفیر بنگلادش نیز از پتانسیل‌های ایران یاد کرد که می‌تواند بواسطه غرابت تاریخی و فرهنگی شریک تجاری خوبی برای بنگلادش باشد و گفت: همواره تجار ایرانی را تشویق می‌کنیم که به بازار بنگلادش بیشتر فکر کنند زیرا نه تنها در داخل کشور بنگلادش بازار خوبی داریم، بلکه بنگلادش می‌توانه پایه تجارت با سایر کشورهای جنوب آسیا باشد.

وی معتقد است با توجه به بازار بزرگی که در بنگلادش و کشورهای اطراف آن وجود دارد تجارت بین دو طرف سودآور خواهد بود.

سفیر بنگلادش با تاکید بر اینکه این کشور نسبت به مسئله تجارت خارجی دید بازی دارد و عمدتا نیز واردکننده است، یادآور شد: مایل به گسترش تجارت با ایران و کرمانشاه هستیم.

وی از تاثیر تحریم‌ها بر تجارت خارجی دو کشور یاد کرد و با بیان اینکه باید شرایط از دست رفته بازار را دوباره احیا کنیم، افزود: مشکل اساسی این است که تجار دو طرف شناخت کافی از یکدیگر ندارند.

کریم‌خان چودری بر لزوم شروع تعاملات بین تجار دو طرف یاد کرد که چون زمان‌بر است احتمالا در سال آینده منجر به پیدا شدن مشتری برای محصولات خواهد شد اما به هر حال باید کار را آغاز کرد.

سفیر بنگلادش از مهمترین چالش‌های پیش روی تجارت ایران و بنگلادش نیز یاد کرد که مباحث بانکی از مهمترین آنها بود و ادامه داد: اکنون به دلیل شرایط تحریم استفاده از کشورهای واسط هزینه تجارت را دو چندان می‌کند اما دو دولت مذاکرات جدی را برای ایجاد پلتفرمی برای تهاتر پیش می‌برند که قطعا به زودی خبرهای خوبی از آن شنیده خواهد شد و منجر به گشایش در تعاملات اقتصادی ایران و بنگلادش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این چالش‌ها نبود حمل مستقیم است که هزینه حمل برخی کالاها را بسیار بالا می‌برد و لازم است در این زمینه نیز تدابیری از سوی دو کشور اندیشیده شود.

کریم‌خان چودری از زمینه‌های همکاری مشترکی که بین بنگلادش با ایران و خصوصا کرمانشاه می‌تواند شکل بگیرد نیز یاد کرد و محصولات کشاورزی از جمله پیاز که سالانه ۲۰۰ هزار تن واردات این محصول به بنگلادش صورت می‌گیرد را از مهمترین این موارد برشمرد.

وی مواد غذایی، گوجه فرنگی، سیب زمینی مصالح ساختمانی، سنگ مرمر، شن درشت، کلینکر، قیرطبیعی و … را نیز از دیگر محصولاتی دانست که می‌تواند از کرمانشاه به بنگلادش صادر شود و یادآور شد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن نیز واردات خرما داریم.

به گفته سفیر بنگلادش، این کشور هنوز در زمینه تجهیزات پزشکی چندان قوی نیست و امکان صادرات این تجهیزات به بنگلادش وجود دارد.

کریم‌خان چودری با بیان اینکه بنگلادش در زمینه صنعت پوشاک نیز امکان همکاری خوبی با ایران دارد، گفت: داروهای با کیفیتی تولید می‌کنیم که اکنون به بیش از ۵۰ کشور صادر می‌شود.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک بین دو طرف  را عرضه محصولات بنگلادش در بازار عراق دانست و اضافه کرد: تعداد قابل توجهی از تجار بنگلادش در کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات حضور دارند که می‌توانند پلی برای صادرات کالاهای ایران به این کشورها باشند.

در ادامه جولیا معین رایزن اقتصادی بنگلادش نیز از اقتصاد رو به رشد این کشور با رشد اقتصادی متوسط شش تا هشت درصد در سال‌های گذشته یاد کردکه همین حالا نیز مناسبات تجاری قابل توجهی با ایران دارد.

وی تعداد اقلام کالاهایی که ایران تا کنون به بنگلادش صادر کرده را ۱۲۷ قلم اعلام کرد و ادامه داد: صادرات ما به ایران نیز نزدیک به ۴۰ میلیون دلار است.

رایزن اقتصادی بنگلادش پوشاک و نخ کنف را از مهمترین اقلام صادراتی بنگلادش به ایران برشمرد و گفت: ۹۰ درصد بازار نخ کنف ایران از سوی بنگلادش تامین می‌شود.

معین انواع منسوجات و پارچه، محصولات آبزی‌پروری، صنایع مهندسی سبک از جمله دوچرخه، چرم و … را از دیگر ظرفیت‌های صادراتی بنگلادش برشمرد و اضافه کرد: این کشور با تولید سالانه ۹۰ میلیون تن چای با قیمت مناسب حرف برای گفتن دارد.

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه نیز در این نشست از آمادگی فعالین اقتصادی کرمانشاه برای تجارت با بنگلادش و تعامل با تجار این کشور خبر داد.

وی با اشاره به فعالیت چند پتروشیمی در استان، صنایع پایین دست پتروشیمی را از جمله مواردی دانست که قابلیت سرمایه‌گذاری برای فعالین اقتصادی بنگلادش را دارد.

شکری خاطرنشان کرد: در حوزه معادن و زنجیره فولاد نیز کرمانشاه ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد.

در ادامه این نشست آرش میرانی رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق کرمانشاه نیز مباحثی پیرامون مزیت ها و فرصت های سرمایه گذاری کرمانشاه ارائه کرد.

همچنین مباحثی درباره صادرات به بنگلادش خصوصا در زمینه رب گوجه، محصولات لبنی، انواع محصولات کشاورزی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت پوشاک و… مطرح شد.