ایرسا- بسیاری از مشکلات بین فردی مثل دلخوری‌ها، درگیری‌ها و حتی خودکشی و قتل در پی عدم کنترل هیجان‌های منفی رخ می‌دهند.

هرچند ممکن است افراد پس از فرونشینی هیجان نشان از رفتار خود پشیمان شوند؛ اما به قول معروف یک چینی بند زده هیچ‌گاه مثل اول نمی‌شود و آثار شکستگی بر آن باقی می‌ماند.

ازآنجایی‌که هیجان‌ها زیربنای اعمال ما را تشکیل می‌دهند و ما در روابط بین فردی مسئول اعمال خود هستیم، به مهارتی نیاز داریم که بتوانیم هیجان‌های ناخوشایند و منفی خود را کنترل و مدیریت کنیم تا دائماً مجبور نباشیم که فعالیت‌های اصلی خود را کنار گذارده و به برطرف کردن عواقب رفتارهای خود بپردازیم.
چگونه هیجانات خود را مدیریت کنیم؟
مهارت مدیریت هیجانات فرد، را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد.
نحوه ی تاثیر آنها را بر رفتار بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجانهای مختلف نشان دهد.

به طور مثال عصبانی شدن آسان است و همه می توانند عصبانی شوند

اما عصبانی شدن در برابر شخص مناسب، به میزان مناسب، در زمان مناسب، به دلیل مناسب و به روش مناسب، آسان نیست.
پس کنترل هیجانات و به خصوص کنترل خشم مهارتی است که در تعاملات اجتماعی و بخصوص در شرایط فعلی جامعه ما، که مدیریت خشم یک نیاز فوری است و بیشتر افراد سوپاپی برای تخلیه هیجانات خود نمی شناسند، برای شما برگ برنده به شمار می آید.
هیجان چیست؟

هیجان‌ها پیام‌های ارتباطی قدرتمندی هستند که:

احساس‌ های ما را به دیگران منتقل می‌ کنند.

چگونگی پاسخ‌ دهی دیگران به ما را تنظیم می‌ کنند.

تعامل اجتماعی را آسان می‌ سازند؛ و رفتار اجتماعی را ترغیب می‌ کنند.

انواع هیجانات

خشم و ترس

عشق و محبت

تنفر

امید و نا امیدی

اضطراب

احساس حقارت

غم و اندوه

غرور

شادی

شرم و پشیمانی

تعجب

دلسوزی و…

۴ راهکار کنترل و مدیریت هیجانات

۱- سعی کنید هیجانات تان را بشناسید:

شناخت هیجانات بخش مهمی از کنترل آن را شامل می شود.
در نظر بگیرید وقتی در یک موقعیت کسی به شما می گوید:
«تو الان عصبانی هستی» و شما پاسخ می دهید:
«نه به هیچ وجه»
در حالی که رگ گردنتان بالا زده و صورتتان از شدت خشم سرخ شده است، گویا نسبت به هیجان منفی خودتان آگاه نیستید یا اگر آگاه هستید دیگر قادر به کنتر ل آن نیستید.

۲- به هیجانات خود اجازه ابراز بدهید:

ساده ترین راه برای بروز هیجانی مانند خوشحالی، خندیدن است.
حتی اگر تنها هستید گاهی می توانید مطلب خنده داری بخوانید و بلند بخندید.
اگر غمگین هستید، سعی کنید درباره موضوعی که باعث ناراحتی تان شده است با کسی صحبت کنید و حتی در حضور او گریه کنید و گاهی می توان احساساتی مانند خشم را در یک فعالیت مانند کار یا ورزش تخلیه کرد.

۳- گاهی احساسات خود را یادداشت کنید:

این خود نوعی ابراز وجود برای بیان احساس است.
نوشتن احساسات نه تنها راهی برای تخلیه آن است؛ بلکه فرصتی برای یافتن راه حل درباره احساسات منفی نیز ایجاد می کند.

۴- فنون کنترل هیجانات منفی را بیاموزید:

هیچ فردی نمی تواند بگوید که هیجانات منفی را تجربه نمی کند.
طبیعی است که ما به خاطر اتفاقاتی که پیرامونمان می افتد ممکن است هیجانات مختلفی را تجربه کنیم اما این که چطور با آن مواجه می شویم به آموختن نیاز دارد.
با بهره‌گیری از مهارت مدیریت هیجان‌ ها می‌توانید از مزایای بی‌شمار آن برخوردار گردید ازجمله:

سلامت ذهنی و عاطفی

کاهش آشفتگی، استرس و ناکامی

ثبات و پختگی هیجانی

عملکرد بهتر در نتیجه کنترل فشار هیجانی

تعامل بهتر با دیگران و زندگی اجتماعی رضایت‌ بخش

خود تنظیمی، خود کارآمدی و رضایت از خود

توانمندی (توانایی بهتر برای کنار آمدن با آنچه زندگی از شما طلب می‌ کند)

آسایش و شادکامی

سمیرا میرزایی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
فرماندهی انتظامی شهرستان کرمانشاه
دایره اجتماعی کلانتری ۲۶آزادگان