ایرسا- رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه به تشریح راهکارهای ارتقاء سلامت زنان پرداخت.

به گزارش ایرسا آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی سلامت زنان (۲۰ تا ۲۶ آبان) با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، گفت: با حفظ سلامت زنان نه تنها نیمی از جامعه در سلامت خواهند بود، بلکه با توجه به نقشی که زنان در حفظ سلامت اعضای خانواده دارند، ارتقاء سلامت آنها نقش موثری در ارتقاء سلامت تمام افراد جامعه خواهد داشت.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از زنان به عنوان محور و مدیر سلامت خانواده یاد کرد و افزود: بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به خودمراقبتی و مراقبت در منزل از مدیریت واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرس میانسالان و ارائه خدمات به سالمندان برعهده زنان قرار دارد و با توجه به این مسئله مرگ ومیر و ناتوانی و بیماری زنان، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نیاز است که تلاش ویژه ای برای ارتقاء سلامت زنان صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ارتقا، سواد سلامت در جامعه زنان و ترویج راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها گفت: بهبود سبک زندگی زنان نیازمند مداخلات جدی همه دستگاه ها است.

شکیبا در ادامه با اشاره به برگزاری همه ساله پویش هفته ملی سلامت بانوان ایران گفت: این پویش از ۲۰ تا ۲۶ آبان با هدف حساس سازی و اطلاع رسانی در خصوص مهمترین اولویتهای سلامت زنان در کشور برگزار می شود.

وی افزود: شعار هفته امسال “بانوی سالم، خانواده سالم، جامعه سالم ” نامگذاری شده و به تاثیرگذاری مهم سلامت زنان در سلامت جامعه اشاره دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات اساسی در ارتقاء سلامت زنان اصلاح شیوه زندگی است و سالم کردن تغذیه در مرحله نخست آن قرار دارد که باید در این زمینه اطلاع رسانی و آگاه سازی زنان بطور جد در دستور کار قرار گیرد.

شکیبا گفت: در تغذیه سالم، مصرف غذاهای فست فودی، گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و چربی های اشباع شده مانند روغن نباتی جامد باید به طور جد محدود شود.

وی افزود: در کنار محدودیت مصرف این مواد غذایی، باید مصرف انواع میوه و سبزیجات در برنامه غذایی زنان و افراد جامعه افزایش یابد، طوری که روزانه پنج واحد میوه و سبزی شامل دو واحد میوه و سه واحد سبزی مصرف شود.

شکیبا خاطرنشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در پیشگیری از انواع سرطان ها داشته و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

وی افزود: همچنین فیبر موجود در میوه و سبزی موجب کاهش کلسترول خون شده و نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای قلبی دارد.

شکیبا افزایش فعالیت بدنی را هم یکی دیگر از راهکارهای موثر در اصلاح شیوه زندگی زنان عنوان کرد و افزود: تحرک و فعالیت بدنی نقش موثری در ارتقاء سلامت افراد دارد.

وی افزود: در حال حاضر کم تحرکی یکی از عوامل خطر انواع بیماریهای مزمن و نیز یکی از ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، سکته مغزی و دیابت به شمار می رود.

شکیبا گفت: تحقیقات نشان می دهد در صورت افزایش فعالیت بدنی می توان سالانه از چهار تا پنج میلیون مرگ در جهان جلوگیری کرد. بنابراین توصیه می شود بانوان حتما در هفته ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی را در برنامه داشته باشند.

شکیبا گفت: علاوه بر اینها توصیه می شود بانوان حتما غربالگری های مربوطه مانند غربالگری سرطان پستان را انجام داده و هر چند وقت یکبار چکاپ کامل را برای اطلاع از وضعیت سلامت خود داشته باشند.

این مسئول با ابراز تاسف از افزایش مصرف دخانیات در میان زنان گفت: هنوز هم آمارها در این زمینه نسبت به مردان بسیار پایین است، اما این روند افزایشی مصرف دخانیات بویژه قلیان در میان زنان و بویژه دختران جوان نگران کننده است، چرا که آسیب هایی به مراتب بیشتر برای آنها به همراه دارد.

وی افزود: دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از چهار هزار ماده شیمیایی است که بیش از ۴۰ نوع آنها، مواد محرک یا سمی و سرطان زا هستند.