برای حالت تهوع چه بخوریم؟

ایرسا- اگر حالت تهوع دارید، غذاهای خشک، نشاسته ای و ملایم مانند کراکر، رشته فرنگی و نان تست را انتخاب کنید. به علاوه، با نوشیدن مایعات شفاف هیدراته بمانید.

به گزارش ایرسا آنلاین به نقل از هلث لاین،‌ حالت تهوع احساس ناخوشایند و گاهی ناتوان کننده ای است و به طور شگفت انگیزی رایج است، به طوری که ۵۰٪ از بزرگسالان هر سال در مقطعی آن را تجربه می کنند.

اصطلاح “تهوع” از کلمه یونانی “naus” به معنای کشتی گرفته شده است.

چه چیزی باعث تهوع می شود؟

حالت تهوع از مغز شروع می شود، جایی که محرک های احساسی، شناختی یا شیمیایی ممکن است سیستم عصبی شما را تحریک کند. این باعث می شود عضلات شکم شما به صورت نامنظم کار کنند و باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود.

عوامل زیادی می توانند این فرآیند را تحریک کنند، مانند:

  • عفونت ها
  • عمل جراحی
  • شرایط روده
  • داروها
  • درمان سرطان
  • اختلالات هورمونی
  • بارداری
  • آلرژی و عدم تحمل غذایی

اگرچه خوردن هنگام تهوع می تواند چالش برانگیز باشد، اما غذاها و نوشیدنی ها برای هیدراتاسیون مهم هستند. آنها به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته کمک کرده و به معده شما آرامش می بخشند.

در اینجا لیستی از بهترین غذا و نوشیدنی برای مواقعی که حالت تهوع دارید آورده شده است.

هنگام تهوع چه بخوریم؟

زنجبیل

زنجبیل از آسیای جنوب شرقی منشاء می گیرد و سابقه طولانی استفاده به عنوان یک درمان برای مشکلات معده در طب سنتی و عامیانه دارد. حاوی ترکیبات زیستی فعال مانند جینجرول، پارادول و شوگاول است. کارشناسان معتقدند که این ترکیبات با سیستم عصبی مرکزی و معده شما برای بهبود علائم تهوع در تعامل هستند.

چندین مطالعه کوچک نشان داده اند که خوردن زنجبیل ممکن است حالت تهوع ناشی از بیماری حرکت، جراحی و شیمی درمانی را کاهش دهد.

علاوه بر این، زنجبیل ممکن است یک درمان ایمن و موثر برای تهوع صبحگاهی در دوران بارداری باشد.

اگرچه هیچ اتفاق نظری در مورد مقدار زنجبیل لازم برای دستیابی به اثرات درمانی وجود ندارد، اکثر مطالعات از معادل ۰٫۵ تا ۱٫۵ گرم ریشه زنجبیل خشک در روز استفاده می کنند.

زنجبیل معمولاً به‌عنوان چای، در بیسکویت‌های زنجبیلی یا به صورت کپسول موجود است. با این حال، برخی از محصولات ممکن است حاوی مقادیر قابل توجهی زنجبیل نباشند و تأثیر آنها بر حالت تهوع را به حداقل برساند.

مصرف ۰٫۵ تا ۱٫۵ گرم ریشه زنجبیل در روز در درمان حالت تهوع ناشی از بیماری حرکتی، جراحی، شیمی درمانی و بارداری موثر است. با این حال، نتایج مطالعه متفاوت بوده است.

آب و نوشیدنی های شفاف

وقتی حالت تهوع دارید، ممکن است اصلاً حوصله خوردن نداشته باشید. با این حال، نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن بسیار مهم است، به خصوص اگر استفراغ یا تب دارید.

آب همیشه منبع خوبی برای هیدراتاسیون است، اما اگر دچار استفراغ یا اسهال شده اید، ممکن است نیاز به جایگزینی الکترولیت های از دست رفته داشته باشید.

برخی از بهترین نوشیدنی ها برای مبارزه با کم آبی بدن و حالت تهوع عبارتند از:

  • آب
  • محلول های آبرسانی خوراکی
  • نوشیدنی های ورزشی
  • آب سودا یا نوشابه های طعم دار
  • چای سرد
  • آبمیوه های شفاف
  • آب نارگیل

نوشیدنی های بسیار شیرین، کافئین دار یا لبنیات ممکن است حالت تهوع شما را بدتر کند، بنابراین بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

ممکن است جرعه جرعه نوشیدنی های سرد در طول روز را بهتر از نوشیدن یکباره زیاد تحمل کنید، به خصوص اگر استفراغ کرده اید.

مهم است که هیدراته بمانید، به خصوص زمانی که حالت تهوع دارید. می توانید نوشیدنی های شفاف و سرد مانند آب، محلول های آبرسانی خوراکی، چای سرد، آب میوه، نوشیدنی های ورزشی و آب نارگیل را در طول روز بنوشید.

کراکر، چوب شور و نان تست

غذاهای خشک مانند کراکر، چوب شور، نان تست و غلات اغلب به افرادی که حالت تهوع دارند توصیه می شود. در واقع، یک مطالعه نشان داد که تقریبا ۹۰٪ از متخصصان زنان کراکرهای نوشابه را به زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی توصیه می کنند.

مشخص نیست که چرا افراد هنگام تهوع، غذاهای خشک و ساده را تحمل می کنند و هیچ تحقیق علمی در مورد این موضوع وجود ندارد؛ با این حال، مشخص است که افراد با معده خالی بیشتر احساس تهوع می‌کنند و نسبت به غذاهای با بوی تند واکنش ضعیفی نشان می‌دهند.

به همین دلیل بهتر است در زمانی که احساس خوبی ندارید از تهیه و پختن غذا خودداری کنید، زیرا بینایی و بوی غذا می تواند باعث ایجاد حالت تهوع شود.

کراکر، چوب شور، نان تست و غلات، غذای سریعی هستند که نیاز به آماده سازی کمی دارند، بوی قوی ندارند و ممکن است به آرام کردن معده خالی و ناراحت شما کمک کنند.

معده خالی و خوردن غذاهای با بوی تند می تواند حالت تهوع را تحریک یا بدتر کند.

غذاهای سرد

وقتی احساس خوبی ندارید، ممکن است غذاهای سرد را بهتر از غذاهای گرم تحمل کنید. این به این دلیل است که آنها معمولاً بوی قوی ندارند، که ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود.

بیزاری از بو به خصوص در دوران بارداری رایج است. یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به تهوع شدید صبحگاهی پس از استشمام غذاهای پخته شده بیشتر احساس تهوع دارند.

برخی از انتخاب‌های خوب غذاهای سرد عبارتند از بستنی، میوه‌های سرد، ماست، کاستارد و یخ‌های منجمد.

اگر حالت تهوع شما نگه داشتن غذا را دشوار می کند، مکیدن یک تکه یخ می تواند کمک کننده باشد.

آبگوشت

آب مرغ و سوپ مرغ داروهای خانگی رایج برای همه چیز از سردرد گرفته تا سرماخوردگی و تب هستند.

هنگامی که حالت تهوع دارید، مایعات اغلب بهتر از غذای جامد تحمل می شوند. به همین دلیل است که آبگوشت و سوپ ممکن است اولین قدم برای امتحان کردن باشد. آنها همچنین هیدراتاسیون و الکترولیت ها را فراهم می کنند، که به ویژه در صورت استفراغ یا تب بسیار مهم هستند.

یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب مرغ حاوی ۴۰ درصد از ارزش روزانه (DV) برای سدیم، کمتر از ۱ درصد از DV برای پتاسیم و ۳ درصد از DV برای نیاسین است.

اگر به آن علاقه دارید، گنجاندن مرغ یا سبزیجات در آبگوشت، کالری، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری برای بدن شما فراهم می‌کند تا مقداری انرژی به بدنتان برگرداند.

علاوه بر این، اگر حالت تهوع شما ناشی از احتقان یا سرماخوردگی باشد، آبگوشت داغ می تواند به تسکین علائم کمک کند.

آبگوشت ها و سوپ ها آبرسانی و الکترولیت ها را تامین می کنند. وقتی حالت تهوع دارید یا استفراغ کرده اید، آنها اولین گام خوبی برای خوردن دوباره غذاهای جامد هستند.

موز

وقتی حالت تهوع دارید، خوردن مقادیر قابل توجهی غذا ممکن است دشوار باشد.

به همین دلیل مهم است که غذاهایی که می‌خورید مغذی بوده و انرژی لازم را برای کمک به بدن شما برای قوی ماندن و بهبودی فراهم کند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که حالت تهوع شما به دلیل یک بیماری مزمن باشد و سعی کنید وزن خود را حفظ کنید.

موز یک میان وعده مغذی و پر انرژی است. خوردن آنها حتی زمانی که بیمار هستید آسان است. به علاوه، موز به جایگزینی پتاسیمی کمک می کند که ممکن است در صورت استفراغ یا اسهال از دست برود.

فقط یک موز متوسط دارای ۱۰۵ کالری، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۹ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم و ۲۵ درصد از DV برای ویتامین B6 است.

سایر غذاهای نرم و پر انرژی عبارتند از: آووکادو، فرنی، میوه های خورشتی، پوره سیب زمینی و کره بادام زمینی.

زمانی که حالت تهوع دارید، موز منبع خوبی از انرژی و ویتامین است و می تواند به جایگزینی پتاسیم از دست رفته به دلیل استفراغ یا اسهال کمک کند.

سس سیب

سس سیب یک غذای محبوب برای افرادی است که حالت تهوع یا اسهال دارند. در واقع، این بخشی از رژیم غذایی BRAT است که مخفف موز، برنج، سس سیب و نان تست است.

این رژیم غذایی به طور معمول به افراد مبتلا به ناراحتی معده، به ویژه کودکان توصیه می شد. اگرچه اکنون بیش از حد محدود کننده در نظر گرفته می شود، اما بسیاری از مردم هنوز غذاهایی را که ذکر می کند مفید می دانند.

یک مطالعه بر روی افرادی که تحت شیمی درمانی قرار گرفتند نشان داد که یک رژیم غذایی سبک و ملایم شامل سس سیب، پنیر دلمه و بستنی وانیلی باعث بهبود مصرف غذا و کاهش تهوع و استفراغ می شود.

سس سیب منبع خوبی از کربوهیدرات است و برای معده شما ملایم شناخته شده است. نصف فنجان (۱۲۲ گرم) سس سیب شیرین نشده حاوی حدود ۵۰ کالری و ۱۴ گرم کربوهیدرات است.

علاوه بر این، سرشار از پکتین فیبر غذایی است که در صورت تجربه اسهال علاوه بر احساس تهوع، ممکن است مفید باشد.

سس سیب معمولاً توسط افراد مبتلا به حالت تهوع و اسهال مصرف می شود. منبع خوبی از انرژی و کربوهیدرات است و معمولاً حتی زمانی که احساس خوبی ندارید به خوبی تحمل می شود.

برنج، سیب زمینی و رشته فرنگی

غذاهای نشاسته ای و ساده مانند برنج، سیب زمینی و نودل انتخاب های خوبی برای زمانی است که حالت تهوع دارید. آنها به راحتی آماده می شوند و کالری بالایی دارند. آنها همچنین به آرام شدن معده شما کمک می کنند.

غذاهای ملایم، بی رنگ و بی بو اغلب توسط بدن شما راحت تر تحمل می شوند، زیرا به میزان کمتری نسبت به غذاهای با طعم قوی باعث ایجاد حالت تهوع می شوند.

برنج را می توان آب پز یا دم کرده و به صورت ساده یا با چاشنی سبک میل کرد.

از طرف دیگر، سیب زمینی را می توان آب پز، بخارپز، پخته یا له کرد و با کمی کره و شیر برای کالری اضافی مصرف کرد.

در نهایت رشته فرنگی را می توان به صورت ساده آب پز کرده و میل کرد. آنها همچنین می توانند به یک آبگوشت یا سس سبک اضافه شوند تا مصرف مایعات شما افزایش یابد.

غذاهای ملایم و نشاسته ای انتخاب های خوبی برای حالت تهوع هستند. آنها از نظر طعم و بوی ملایم هستند و منبع خوبی از کالری و راحتی هستند.

وعده های غذایی غنی از پروتئین

چند مطالعه اثرات ترکیب درشت مغذی وعده های غذایی را بر حالت تهوع بررسی کرده اند.

یک مطالعه در افراد باردار نشان داد که وعده های غذایی غنی از پروتئین به طور قابل توجهی علائم تهوع را در مقایسه با وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات یا چربی کاهش می دهد.

همچنین، به عنوان بخشی از تحقیقات بیماری حرکت، به افراد نوشیدنی غنی از پروتئین یا کربوهیدرات داده شد. نوشیدنی‌های غنی از پروتئین در سرکوب علائم تهوع مؤثرترین هستند.

مطالعه دیگری در افراد تحت شیمی درمانی نشان داد که ترکیبی از مکمل های زنجبیل و پروتئین باعث کاهش حالت تهوع می شود. مشخص نیست که چرا پروتئین این تأثیر را بر حالت تهوع دارد. فرضیه این است که با افزایش ترشح هورمون گاسترین به تنظیم فعالیت معده کمک می کند.

وعده های غذایی غنی از پروتئین برای افرادی که تهوع مزمن به دلیل بیماری را تجربه می کنند بسیار مهم است، زیرا این درشت مغذی به قوی نگه داشتن بدن شما کمک می کند و خطر سوء تغذیه را کاهش می دهد.

برای کاهش حالت تهوع، وعده های غذایی غنی از پروتئین نسبت به وعده های غذایی پر کربوهیدرات یا پرچرب برتری دارند. پروتئین ممکن است با افزایش ترشح گاسترین به تنظیم فعالیت معده کمک کند.

چای گیاهی

چای گیاهی معمولا به عنوان یک درمان برای حالت تهوع استفاده می شود. در واقع، یک مطالعه نشان داد که ۲۱٫۷٪ از متخصصان زنان آن را به افراد بارداری که حالت تهوع دارند توصیه می کنند.

با این حال، هیچ مدرک علمی برای تأیید این ادعاها وجود ندارد. تحقیقات روی ترکیبات خاصی مانند نعناع فلفلی و بابونه عمدتاً به صورت کپسول یا رایحه درمانی انجام شده است. به عنوان مثال، مشخص شده است که رایحه درمانی با نعناع باعث کاهش حالت تهوع در افرادی می شود که تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته اند، در حالی که رایحه درمانی ترکیبی نعناع فلفلی و لیمو همان اثر را در افراد باردار دارد.

نوشیدن یک فنجان چای نعناع یا اضافه کردن یک تکه لیمو به آب داغ ممکن است حالت تهوع شما را کاهش دهد و مایعات به هیدراتاسیون در هنگام بیماری کمک می کنند.

اگرچه نعناع و بابونه به صورت کپسول یا آروماتراپی باعث کاهش حالت تهوع می شوند، هیچ مدرک علمی مبنی بر کاهش تهوع دمنوش های گیاهی وجود ندارد. با این وجود، بسیاری از مردم آنها را تسکین دهنده می دانند و هیدراته می کنند.

سایر نکات برای درمان حالت تهوع

علاوه بر مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، می‌توانید اقدامات دیگری را برای تسکین حالت تهوع خود انجام دهید:

  • هر ۱-۲ ساعت یک چیز کوچک بخورید. از حذف وعده های غذایی خودداری کنید، زیرا معده خالی می تواند حالت تهوع را بدتر کند.
  • به آرامی و به مقدار کم بخورید و بنوشید. این کار به شما امکان می دهد در طول وعده های غذایی استراحت کنید و زمانی را برای لذت بردن از غذا اختصاص دهید. همچنین ممکن است بخواهید از مصرف همزمان مایعات و جامدات خودداری کنید.
  • بعد از غذا خوردن صاف دراز نکشید. حداقل ۳۰ دقیقه پس از صرف غذا از دراز کشیدن خودداری کنید، زیرا می تواند به معده شما فشار وارد کند و حالت تهوع را بدتر کند.
  • از تهیه غذا خودداری کنید. بو در هنگام پخت و پز و آماده کردن غذا می تواند حالت تهوع را بدتر کند. در صورت امکان، از زمان صرف شده در آشپزخانه خودداری کنید یا آن را کوتاه کنید.
  • دهان خود را تمیز نگه دارید. حالت تهوع و استفراغ می تواند طعم ناخوشایندی در دهان شما ایجاد کند که ممکن است مانع از خوردن غذا شود. دندان های خود را به طور منظم بشویید و مسواک بزنید و برای حفظ طراوت از نعناع های بدون قند استفاده کنید.

علاوه بر این، در صورت احساس تهوع از انواع غذاهای زیر اجتناب کنید:

  • غذاهای چرب یا سرخ شده
  • غذاهای بسیار شیرین
  • غذاهای ادویه دار
  • غذاهای با بوی قوی
  • الکل
  • کافئین

حالت تهوع یک احساس بسیار ناخوشایند است که می تواند خوردن، نوشیدن و نگه داشتن غذا را دشوار کند. به نظر می رسد کسانی که این بیماری را تجربه می کنند، برخی غذاها را بهتر از سایرین تحمل می کنند، از جمله برنج، پاستا، سیب زمینی، کراکر شور و غذاهای سرد.

سایر غذاها و نوشیدنی ها حتی ممکن است علائم تهوع را بهبود بخشند، مانند زنجبیل، چای های خاص و وعده های غذایی غنی از پروتئین.

وقتی احساس خوبی ندارید، مهم‌ترین چیز این است که با نوشیدن مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت، از هیدراتاسیون مناسب اطمینان حاصل کنید.