ایرسا_ در هفته ی اخیر خبری قابل توجه و حائز اهمیت با عنوان عملیات اجرایی پیاده راه مدرس از ابتدای بهمن ماه از سوی شهردار کرمانشاه اعلام و به سرعت در رسانه ها خصوصاً فضای مجازی پیچید.اما ظرف چندین ساعت توسط استاندار اجرای این پروژه به سال آینده و رضایت اصناف و بازاریان موکول گردید. گرچه در اعلام این دو خبر مقداری تعجیل شد اما اجرای این طرح از هر حیث از بُعد شهرسازی با اهمیت است

خیابان مدرس علاوه بر کارکرد خیابان اصلی شهر کارکِرد ویژه تری دارد و آن واقع شدن بازار اصلی شهر و قلب تپنده کرمانشاه در این مسیر است.تغییر این کارکرد با تأمین حجم قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین و سریع همراستا با پیاده راه بعنوان پروژه ای قابل توجیه و با اهمیت از دل طرح بازآفرینی شهری یک دستاورد با اهمیت است که با ابعاد اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی خوانایی دارد و سبب بهبود کیفیت بصری، ارتقای امنیت برای عابران ،کاهش معضلات زیست محیطی و دیگر مزیت ها است.شاید در ذهن خیلی ها چنین متبادر گردد که تبدیل خیابان اصلی شهر و واقع شدن این شاهراه در قلب تپنده بازار به پیاده راه عاملی تاثیر گذار در کاهش رونق از جهات مختلف در این مسیر پویا گردد.

اما واقعیت امر این است که پیاده راه با بالاترین نقش اجتماعی برای فعالیت های جمعی بخصوص در ارتباطات در این عصر ماشینی که تکنولوژی با تمام مزیت ها خود انزوایی شهروندان را تعقیب می کند می تواند مزایای مضاعفی از بُعد اجتماعی و روانشناختی در این مسیر پویا همراه داشته باشد.وجود پیاده راه از حیث ادراکی به جهت قرار گیری با چشم اندازهای متنوع بازار و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه علاوه بر شاداب سازی محیط و سلامت اجتماعی و نیز ماندگاری خاطرات در ذهن تردد کنندگان از دیگر مزایای بُعد اجتماعی این پروژه است.ایجاد زیر ساخت های لازم در این مسیر حتی برای افراد معلول و ناتوان در پیاده روی تا حدودی امید در دل این قشر را هم زنده می کند و به نوعی سبب تقویت حضور اجتماعی افراد در شهر می گردد،بیان موارد مذکور از ضروریات مزایای پیاده راه در شهر بخصوص کلانشهرها است .

اما آنچه در این میان نمی توان نادیده گرفت وجود حجم وسیعی از خودروها و ترددهای ضروری و غیر ضروری در سطح شهر است که قبل از حذف یکی از خیابان های اصلی و محور مواصلاتی جنوب به مرکز شهر، ایجاد تمهیدات لازم و پیوست های ترافیکی برای وسایل نقلیه است که هم اکنون با وجود خیابان مدرس و دو خیابان هم راستا و نزدیک به این خیابان باز هم با مشکل ترافیک در ساعاتی از روز مواجه هستیم .گسترش فرهنگ عدم استفاده از خودرو های تک سرنشین و ایجاد پارکینگ های مناسب در این محدوده از ضروریات پیش اجرای این پروژه است.

نکته قابل تأمل و تعمق در اجرای این طرح آن است که پیاده راه سازی این مسیر نه تنها باعث کسادی از بُعد اقتصادی و متضرر شدن کاسبان این محل نمی شود بلکه باعث رونق بیشتر اقتصاد در بازار می گردد ، همچنان که تجربه ثابت کرده است در بازارهای میدانی و بازارهای روز و هفته بازارهای به دور از جنجال و هیاهوی ترافیک خودرویی ،مشتریان با آسودگی خیال و فراغ بال بیشتری در جستجوی کالای مورد نیاز خود هستند و وقت بیشتری را صرف انتخاب و خرید می نمایند.

بنابراین دغدغه اصلی از تعویق اجرای این طرح کاهش مشکلات ترافیکی و تسریع در تأمین زیر ساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی در این مسیر بر عنوان مشکلات اقتصادی کاسبان محل تقدم دارد ،زیرا آنچه به عینه بر همگان عیان است مردم برای تأمین مایحتاج و نیازمندی های خود خصوصاً در آستانه سال نو با هر شرایطی حتی با ایجاد محدودیت ها دریغ نخواهند کرد.