ایرسا_ گروه هم اندیشی پاوه ، حسب نیازسنجی ومطالبه گری شهروندان اورامانات روز چهارشنبه هفته جاری (چهاردهم مهرماه ساعت ۲۲:۰۰ ) گفتگویی در کلاب هاوس با تنی چند از صاحب نظران (دکتر محمد رئوف قادری، حسن قادری، دکتر سیروس امین زاده و دکتر آشنا عباس منش) با موضوع ” طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس و راهکار مناسب برای منطقه برگزار نمود .

به گزارش ایرسا آنلاین نقل از پاوه پرس ، عنقریب یک نماینده به جمع نمایندگان استان بالاخص شهرکرمانشاه اضافه می شود و افکارعمومی مردم اورامانات نیز معتقدند این افزایش نماینده بنابه دلایلی چند باید به این خطه تعلق گیرد  درهمین راستا و دربسترایجادی(کلاب هاوس) با حضور بالغ بر ۹۰۰ نفرممستمعین ، مهندس سلیمانی ودکتر هاشمی در کسوت مدیر برنامه گروه هم اندیشی پاوه ضمن تمجید از اجابت دعوت مدعوین محترم، حسب فراخوان از قبل تعریف شده به طرح موضوع گفتگو پرداخته وعلل وعوامل موثر برافزایش تعداد نمایندگان منطقه اورامانات را از محضر جناب دکتر محمد رئوف قادری جویا شدند، که در ذیل فرازی از گفتگوی مطروحه جهت تنویر افکار عمومی تقدیم حضور کاربران ارجمند می نماید.

دکتر محمدرئوف قادری در مقدمه ضمن ارج  نهادن به مساعی مهندس نظام سلیمانی و دکتر هاشم درویشی ودیگر اعضای گروه هم اندیشی پاوه افزود:  خدای را سپاسگزارم که به یمن رشد تکنولوژی و توسعه‌ی فضای مجازی چندی است صدای خاموش مردم اورامانات خصوصاً جوانان ونخبگان شهرستانهای پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث‌باباجانی به سمع و نظر دیگران اعم از دولتمردان و کنش‌گران اجتماعی و سیاسی می‌رسد.

وی تلاش و زحمات شبانه روزی گروهها و کانال‌های خبری، گروه هم‌اندیشی پاوه وکسانیکه بی مزد و منت ، آگهی بخش جامعه‌ی خویش اند و بجای نفرین تاریکی، شمعی روشن می‌کنند، را بسیار قابل تقدیر و بلکه قابل تقدیس برشمرد، و آنان را شمع فروزانی یاد نمود که بارقه‌ی امید را در دل جوانان و کنش‌گران اجتماعی دیار روشن نگه میدارند.

قادری گفت: هر کس و هر جامعه‌ای که از حال خود خبر دار باشد روزی به آرزوهایش خواهد رسید، بنابراین بدون شک نقش پیامبرگونه‌ی شما و دیگر اصحاب رسانه خصوصاً اساتید و اندیشمندان گروه هم‌اندیشی پاوه همچون دیگر گروه‌ها و کانالها در حافظه‌ی تاریخی مردم حک خواهد شد.

نماینده ادوار مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی به انتخابات ونیز وظایف مترتبت بر نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی پرداخت وافزود: نماینده مجلس سه وظیفه دارد، اول قانونگذاری، دوم نظارت بر اجرای قانون که در قانون بدان اشاره شده است اما وظیفه ی نانوشته دیگری برای نماینده نیز وجود دارد که به جمع وظایف نماینده اورامانات ودیگر نمایندگان که همانا پیگیری ومشکلات مردم اضافه می شود.

وی گفت: ما شهروند استانیم و متناسب با وظایفی که متقبل می شویم باید به عنوان سهامداردراستان کرمانشاه شناخته و دیده شویم ، ما درجنگ و وظیفه مبارزه ومرزداری ودفاع از کیان کشور ۸۰ درصد سهم داریم اما دردیگر حوزه ها توسعه آبادانی وعمران ورونق اقتصادی و حوزه مدیریت هریک ۵ درصد سهم نداریم، گاهی مواقع ما را به این واسطه حذف می کنند که شما چرا اینقدر به دنبال مدیریت هستید ، مدیریت اگر خراب و بد است و خوب نیست … چرا شما باید برخوردار باشید وما باید محروم شویم ،. وقتی ازمدیریت حذف شویم ، وقتی ما در متن تصمیم گیری نیستیم ودرحاشیه به سر می بریم طبیعی است که در توسعه ره به جایی نبریم ودرحاشیهنیز  قرار گیریم

دکتر قادری به چالش های انتخابات مجلس در حوزه ی انتخابیه اورامانات پرداخت وافزود: تمام انرژی مثبت مردم اورامانات به دلیل محدودیت های ساختاری قدرت وثروت درحوزه انتخابات هزینه می شود، دراین شرایط انتخاب نماینده مجلس به عنوان بزرگترین میدان مبارزه مردم مبدل می شود وآنقدرهزینه ها وچالش های عشیره ای و… برای نمایندگی ایجاد می شود که از یاد می بریم که مشکل وگرفتاری مان کجاست؟!!

این فعال فرهنگی به افزایش قانونی تعداد نمایندگان درطی یک دهه وتاثیرگذاری آن در ساختار قدرت پرداخت نمود: سوال این است که چرا برای افزایش تعداد نماینده مجلس در اورامانات اصرار داریم، چونکه درهیچ جایی امکان چانه زنی برای ما فراهم نیست، الا از طریق نمایندگی مجلس وهمین نیزسبب می گردد تا برای انتخاب یک کرسی مجلس دهها نفربه صف شوند، اگرما سهمی در مدیریت استانی می داشتیم، چه بسا در دیگر مسئولیت ها تقبل مسئولیت شوند وبه نوعی سهام دار توسعه در اورامانات باشند .

وی قانون را در دو منظر مورد توجه قرار داد وافزود: در کشور ما دوقانون وجود دارد، قانون نوشته شده که قانون مصوب است وامروز اجرایی می شود و به نسبت جمعیت شهرستان کرمانشاه این نماینده اضافی سهم شهر کرمانشاه می باشد، اما قانون نانوشته ی دیگری داریم که درحقیقت آن قانون نانوشته می نشیند وتصمیم گیری می کند که این قانون چگونه اجرایی شود یعنی حتی آن کانون تصمیم گیری بر اساس قانون نانوشته تصمیم می گیرد که این قانون چگونه اجراء شود یا نشود واگر اجراء شود این سهم قدرت به چه جایی داده شود کرمانشاه ، اورامانات، اسلام آباد و… در این راستا می خواهم مستند به این قانون نانوشته یادآور شوم که این حق مربوط به منطقه اورامانات می باشد.

دکتر رئوف قادری ساختار قدرت دراستان کرمانشاه  براساس وزن اجتماعی پرداخت وافزود: تقسیم ساختار قدرت به تناسب فاکتورهای موردنظر از اهم مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد وباید دلایل مان در این راستا ارائه دهیم  و به اثبات برسانیم این افزایش نماینده حق ماست ،در این میان نباید تنها به صرف جمعیت اکتفا نمود چرا که جمعیت تنها یک پارامتر است وچندین پارامترهای دیگر در پشت پرده این قانون تعریف شده است و صرفا” جمعیت دلیل قوی برای اختصاص نماینده نیست،  بطوریکه همینک  جمعیت منطقه ای به ۱۵۰ هزار ویا حتی زیر ۱۰۰ هزار نفر هم نمی رسد اما دو نماینده دارند در نقاطی دیگر نیز به ازای ۶۰۰ هزار نفرنیز یک نماینده تعلق گرفته است ، بنابراین باتوجه به پارامترهای ذیل خویش را برحق افزایش نماینده ای دیگر به اورامانات می دانیم:

اولین مزیتی که داریم وباید از خود دفاع نمائیم، گستردگی و وسعت جغرافیایی حوزه اورامانات است این حوزه به حدی گسترده است که گاهی مواقع طول وعرض جغرافیایی (شابکاره تا هانه گرمله ) زیادتر از ۱۵۰ کیلومتر است ، شمال وجنوب کیمنه وبیدرواز تا ازگله و..) بالغ بر ۱۸۰ کیلومتراست این گستردگی جغرافیایی باعث می شود ، هیچ نماینده ای نتواند در طول دوره نمایندگی تنها سه بار بازدید داشته باشد نه اینکه برای آنها کاری انجام دهد، پس گستردگی منطقه یکی از مزیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گسترده ترین و وسیع ترین حوزه انتخابیه دراستان اورامانات بوده وبا هیچیک از حوزه های ناتخابیه برابری نمی کند، شهرستان سنقر به اندازه یکی از شهرستان های ماست ، خود شهرستان کرمانشاه به اندازه اورامانات وسعت جغرافیایی ندارد …ضمن گستردگی منطقه ، کوهستانی وصعب العبوربودنش … نباید از یاد برد.

دلیل دوم علاوه بر جمعیت باید به هم پراکندگی جمعیت دراین محدوده جغرافیایی اشاره نمود، بنحویکه پراکندگی جمعیت ۲۵۰ هزارنفری اورامانات درگستره ی ۴۰۰۰ کیلومتر مربع (۴ شهرستان و۱۰ بخش ۱۲ شهر و ۴۹۳ روستا) که حتی شهرستان کرمانشاه ودیگر حوزه های انتخابیه استان نیز هریک به این تعداد روستا ندارند، با این تعداد چگونه امکان پذیر است که یک نماینده تنها بازدید از حوزه استحفاظی داشته باشد چه برسد آنکه بتواند کاری انجام دهد

سومین دلیل دارا بودن مرز مشترک به عنوان پارامتر دیگری است که باید موردتوجه قرار گیرد نزدیک ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کردستان عراق داریم که در حقیقت اداره نمودن همین مرز ، هماهنگی، مدیریت ، مسائل سیاسی، امنیتی، جغرافیایی وحاشیه های جانبی بار گرانی است که بر دوش مردم ما جای گرفته است ، مخصوصا” در هربه تاریخی جنگی روی می دهد متاسفانه مرزنشینان دچار آوارگی وبدبختی و .. می شوند، هنوز مهاجران جنگ تحمیلی به زادگاه خویش رجوع ننمودند وکماکان ویرانه های جنگ به سان تابلوی تمام نما ازمحرومیت منطقه اورامانات را می رساند.

چهارمین دلیلی که بتوان به افزایش امتیاز ونمره منطقه درتخصیص نمایندگی بینجامد ، بدون تردید حساسیت های خاص امنیتی و سیاسی است، اورامانات به اندازه تمام استان کرمانشاه مسائل ویژه وسیاسی امنیتی دارد وبه همان نسبت مشکلات وگرفتاری دارد وبه همان نسبت نیز نیاز به خدمت کردن دارد واین یکی از امتیازات بزرگی است که ما داریم ودیگران از آن بی بهره اند

دلیل پنجم عدم توسعه نبافتگی، محرومیت وفقر ونداری منطقه ماست وقتی اورامانات ۴۲٫۷ درصد بیکاری وسنقر ۴ درصد ، کنکاور ۹ درصد وصحنه وهرسین ۶ درصد، اسلام آباد ۱۳ درصد وقصرشیرین ۱۵ وسرپل ذهاب ۱۲ درصد بیکاری دارد، به نوبه ی خود نشان دهنده عمق محرومیت اورامانات را می رساند وبرای برطرف شدن وضعیت موجود، نیاز به توجه ویژه ، نیاز به تبعیض مثبت بمنظور برون رفت از تنگناها ومشکلات فرارو است

ششمین مسئله که به عنوان امتیاز است اگرچه محرومیت ، تبعیض وظلم است ، اما در اینجا می تواند به عنوان یک امتیاز تلقی شود وآن نیزعدم حضور در ساختار قدرت و ثروت در استان کرمانشاه می باشد ، قبلا” این عدم حضور را ضعف پنداشتیم اما اینجا به عنوان امتیاز باید از آن یاد نمود، سنجیده نیست آنجا ظلم باشد( درساختار قدرت وثروت نباشیم) واینجا نیز ظلم حاکم باشد(درافزایش نماینده نیز مورد توجه قرار نگیریم) اگرچنین شود ظلم مضاعفی خواهد بود،بنابراین ما در ساختار انتصابات استان کرمانشاه محرومیم، حداقل باید در دایره انتخابات برای ما بی رحمی نشود.

نماینده ادوار مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا باید این مطالبه را داشته باشیم ؟!! به دو دلیل پرداخت وافزود:  برای اینکه با اضافه شدن یک نماینده به اورامانات قدرت چانه زنی مان درسطح استان وکشورارتقا می بخشد، بنابراین ، باید این موضوع را به یک مطالبه عمومی مردم مبدل نمائیم، همه ی ما وهمه ی آنهایی که می توانند در گروهها ، کانال ها وسایت ها دراین راستا به بحث وتبادل نظر بپردازیم ، وبه عنوان مطالبه ی عمومی جهت دهی نمائیم ، به عنوان مطالبه ۲۵ درصد جمعیت کورد واهل سنت کرمانشاه نه مطالبه من وشمای نوعی ست، بلکه یک مطالبه ی عمومی مردم ، اگرتوانستیم این امر را محقق سازیم ، قطعا” به استراتژی نظام سیاسی کشور مبدل می شود، بعدها به مسئولین استان می گوئیم  اگر دراستان سهم نمی دهید حداقل اینجا درنظر بگیرید

موضوع دوم این است که طرح مسئله با مسئولین عالی رتبه استان، امامان محترم جمعه، نماینده محترم مجلس، مدیران شهرستانی واستانی، خبرنگاران ورسانه ها که به راستی همه ی ما مدیون اصحاب رسانه هستیم ، کسانی که قلم به دست اند ، کسانیکه سایت وکانال اداره می کنند، ادمین ها ، این ها به گوش مسئولین استان برسانند، طرح مسئله با نماینده اورامانات،  فراکسیون نمایندگان استان، نمایندگان اهل سنت کشور، وزارت کشور و نهادهای امنیتی… قطعا” نهادهای سیاسی وامنیتی به این گفتمان  که ما در اینجا متذکر می شویم باور دارند ، بدان گوش می دهند واز آن نیز خشنود هم می شوند ؛ اما باید بخواهیم تا به ما بدهند، (خواستن ، توانستن است)  طرح مسئله بخشی از حل مسئله می باشد، اگرمسئله طرح نشود برای مان حل نمی شود ونیز رسانه ای نمودن این مطالبه ی مردم درسطح وسیع (منطقه، استان وکشور) است، اگر اینکار را کردیم وبازهم محروم شدیم مطالبه ی دیگری مطرح می نمائیم .

دکتر رئوف قادری مطالبه ی مطروحه را در سه بخش خلاصه نمود وافزود: بنابراین افزایش سهمیه یک نماینده دیگر به اورامانات مطالبه ای است که به دنبال آن هستیم واگر مقدور نیست زمینه کاندیداتوری نخبگان ما را در نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه فراهم آورید که تاکنون از آن محروم هستیم  وبازهم اگر این نیز مقدور نشد، سهمی به تناسب وزن اجتماعی بعد از ۴۲ سال  در سطح مدیریت عالی استان کرمانشاه همچون معاون استاندار، مدیرکل ومعاون مدیرکل .. به این خطه تخصیص یابد تا آرام آرام زمینه توسعه در اورامانات نیز روی دهد وما نیز امیدوار باشیم نگاه مدیران استان نگاه فرابخشی و توسعه گرایانه است، نگاه بخش نیست ، کمااینکه نگاه بخشی کماکان مشهود است ، در گستره ی محور مرزی استان دو محدوده ی مرزی در شما غرب وجنوب غرب استان داریم  اما سهمیه ویژه ی اقتصادی به یک نقطه داده می شود واورامانات اگر چه درجایگاه ویژه ای قرار دارد از این ظرفیت محروم می شود، به عبارتی سهمیه تخصیصی به جنوب غربی استان(اسلام آباد وقصرشیرین) داده می شود ، اما سوال این است که این امتیاز چرا برای اورامانات لحاظ نشد، …؟!!

دکتر محمدرئوف قادری درخاتمه با ذکر این واقعیت ، مدیران استان را مورد خطاب قرار داد وگفت: آیا به این فکر اندیشیده اند که چرا مردم اورامانات تمایل دارند به استان کردستان الحاق شوند ، قطعاً اگر فردا روزی نیز استان مرزی درنظر گرفته شود ، اورامانات نیز از این بستر محروم خواهد ماند ..؟!! بنابراین همه ی آنچه گفته شد ، دلایل وپارامترهایی است که می تواند ضرورت تخصیص نماینده ای دیگر به اورامانات را توجیه نماید