ایرسا_ از چندی قبل شهر کرمانشاه با جمعیت حدود یک میلیون نفری به عنوان کلانشهر معرفی شد اما بسیاری از امکانات و خدمات این شهر هنوز در شأن یک کلانشهر و مشابه سایر کلانشهرهای دیگر کشور نیست.

دنیای امروز به سمت الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات حرکت کرده اما جای این خدمات در کرمانشاه خالی است.

برای مثال طی سال‌های اخیر همواره صحبت از آن بود که شیوه پرداخت در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری با کارت انجام شود اما هنوز تاکسی و اتوبوس‌های کرمانشاه وجه نقد را به صورت دستی دریافت می‌کنند که خصوصا در این شرایط شیوع بیماری کرونا به هیچ عنوان مناسب نیست.

چند سالی طرح پارکبان برای مدیریت پارک خودروها در شهر اجرا شد اما ناکام ماند و همچنان شاهد نابسامانی ترافیک و پارک خودرو در خیابان‌های اصلی شهر به صورت نامنظم هستیم که نتیجه آن در ترافیک سنگین شهری مشهود است، در حالیکه می‌توان باتجهیزات الکترونیکی بسیار ساده و کارتی که شارژ می‌شود سیستم پارک خودروها را اجرا کرد و حتی چند نفر در این طرح مشغول کار شوند.

هوشمند شدن پارکینگ‌ها، در نظر گرفتن خدمات مدرن تفریحی و ورزشی برای پارک‌ها و فضای سبز و … از جمله خدماتی است که جای خالی آن را در کرمانشاه می‌بینیم.

الکترونیکی شدن خدمات شهری هزینه چندانی نیاز ندارد فقط نیازمند زیرساخت‌های آی تی و در بستر وب است که از این نظر جوانان توانمند و تحصیل کرده‌ای داریم که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد و برای این جوانان نیز درآمد و شغل ایجاد شود.

البته برخی خدمات مدرن شهری دیگر که جای آن در کرمانشاه خالی است قطعا به اختصاص بودجه و اعتبارات نیاز دارد که شاید برخی به آن خرده بگیرند اما با مدیریت صحیح منابع مالی و جلوگیری از هدررفت بودجه در برخی موارد غیرضروری، می‌توان برای مدرن شدن کرمانشاه اعتبار گذاشت.

شورای شهر آینده باید این مهم را در تصویب بودجه سالانه شهرداری کرمانشاه مد نظر قرار دهد تا مردم کرمانشاه که هیچ چیز از سایر کلانشهرها کم ندارند هم بتوانند زندگی شهروندی مدرنی داشته باشند.